0 0.00
Search
Close this search box.

דיני כיריים – סיום

Print Friendly, PDF & Email

כיריים אינדוקציה

סוג נוסף של כיריים פועלות על ידי אינדוקציה. כיריים אלו עובדות על ידי סלילים אלקטרומגנטיים הנמצאים מתחת לזכוכית. כאשר מניחים סיר מעל הסלילים, נוצר שדה מגנטי המחמם את הסיר לבדו. כל השטח שמסביב לסיר יישאר קר. אם ירימו את הסיר, המקום לא יהיה חם.

ככלל, כיריים אינדוקציה דומות בדיניהן לכיריים חשמליות, ואף לגביהן יש ספק האם הן בולעות (מפני שהן עשויות מזכוכית) מחד, ומאידך האם ניתן להכשירן (מפני שמעורבים בהן חומרים נוספים). עם זאת, יש שני הבדלים שמשמעותיים לענייננו:

  • כיוון שרק מתחת לסיר עצמו המשטח חם, הרי שאם יחממו סיר קטן והוא יגלוש, האש לא תשרוף את כל האזור שאיננו מתחת לסיר. כעת, אם ישימו סיר גדול יותר, הרי שהוא יונח על מקום שנשפך עליו מהמין השני, אך מעולם לא הוכשר! (עם זאת, אם הסיר השני יבש, הרי שבדקות הראשונות לחימומו ייתכן שהכיריים יכשירו את עצמם, לפי השיטות שאכן ניתן להכשיר חומר זה באופן הזה).
  • אי אפשר לחמם את העיגולים ללא סיר. לכן, אם רוצים ללבן את הכיריים, הדרך היחידה היא להניח עליהם סיר (יבש) עם מים לכמה דקות (הסיר צריך להיות רחב, כדי שיכשיר את כל העיגול).

לכן, טוב יותר להקצות בכיריים אינדוקציה להבות מסוימות עבור בישול בשרי ואחרות עבור בישול חלבי (פרווה ניתן לעשות בשתיהן). אם משתמשים באותה להבה לבשר ולחלב, יש מקום להקל אם ניקו אותה ועברו עשרים וארבע שעות (וטוב לייבש את הסיר טרם הנחתו, ואז אפילו אם יגלוש, הרי שבדקות הראשונות הכיריים יכשירו את עצמם).

בנוסף, רצוי לא להשתמש במקביל לבשרי וחלבי, כשיש חשש שיגלוש מאחד הסירים, וייתכן שיישפך על כל המשטח (אלא אם כן מדובר במאכל שאין בו חשש גלישה).

 

 

סיכום ההבדלים בין סוגי הכיריים השונים

  גז קרמיות ואינדוקציה
האם ניתן להשתמש באותן להבות לבשרי ולחלבי? מותר מפני שהאש מלבנת את החצובות. טוב להקצות להבות שונות לבשרי ולחלבי, מפני שייתכן שהמשטח בולע ולא ניתן להכשירו (מפני שהוא מזכוכית, או משום שדינו כחרס). אך אפשר להקל אם מנקים בין המינים, בהתאם להנחיות שלהלן (לספרדים יש יותר מקום להקל).
נשפך נוזל חלבי או בשרי על הכיריים, האם ניתן לבשל בסיר מהמין הנגדי? א. חובה לנקות את השאריות לפני בישול המין הנגדי.

ב. יש לנגב את תחתית הסיר לפני הנחתו על החצובה, או להפעיל את הלהבה מספר דקות ולהכשיר את הכיריים בליבון.

ג. יש המהדרים להמתין 24 שעות ובינתיים לבשל בלהבה אחרת.

ד. לאחר 24 שעות ניתן לשים גם סיר לח.

א. חובה לנקות את השאריות לפני בישול המין הנגדי.

ב. יש לנגב את תחתית הסיר לפני הנחתו על החצובה או להפעיל את הלהבה מספר דקות כדי להכשיר את הכיריים (אך ההכשרה מועילה רק למקום הלהבה ולא מעבר לה).

[באינדוקציה, כדי להכשיר צריך לשים סיר יבש עם מים במשך מספר דקות על הלהבה].

ג. ראוי שלא להשתמש בלהבה עבור המין הנגדי תוך 24 שעות (מחשש שהסיר יגלוש).

ד. לאחר 24 שעות ניתן לשים גם סיר לח.

מה דין המשטח שבין הלהבות? ניתן לשים עליו סירים חמים אם המשטח נקי מהמין הנגדי, וטוב שיהיה יבש. בדרך כלל טרף ולכן אין לשים עליו סירים חמים (אלא אם הוא נקי ויודעים בוודאות שלא נשפך שם משהו מהמין הנגדי תוך 24 שעות או לחילופין שהסיר יבש)
האם ניתן לחמם אוכל ישירות על הלהבה? לא, משום שיש מקומות בחצובה שאולי לא הוכשרו כראוי לא, כי יש חשש שהכיריים טרפים.
האם מותר לטגן מאכל בשרי ומאכל חלבי בשתי להבות במקביל? יש להרחיק סיר חלבי כאשר מטגנים מאכל בשרי (ולהפך), מחשש להתזה.
האם מותר לבשל מאכל בשרי ומאכל חלבי בשתי להבות במקביל? מותר לבשל במקביל, אבל טוב להרחיק את הסירים זה מזה רצוי לא לבשל במקביל דברים שעלולים לגלוש, מפני שהמשטח חלק וישר והמאכל עלול להגיע בקלות ללהבה אחרת
האם ניתן להכשיר לפסח? ניתן ללבן את החצובות באש או להחליף את החצובות או לכסות אותן (וספרדים מקלים להכשיר את החצובות בהגעלה בלבד). לאשכנזים (וחלק מהספרדים), מעיקר הדין רצוי להשתמש בכיריים אחרות בפסח (א. אשכנזים אינם מכשירים זכוכית לפסח. ב. אין אפשרות מציאותית לכסות או להחליף את הזכוכית. ג. אין אפשרות להכשיר את החלק שבין הלהבות, שמן הסתם נשפך שם חמץ חם).

לספרדים אפשר להקל אם מנקים היטב את הכיריים ומפעילים אותם למשך כמה דקות (ואם אפשר, ישפכו מים רותחים על החלקים שבין הלהבות). [אשכנזים הנוהגים בדרך זו יש להם על מה לסמוך, אך לא ישימו סירים חמים במהלך הפסח בין הלהבות, וימתינו עשרים וארבע שעות בין שימוש החמץ לשימוש הפסח].

 

Print Friendly, PDF & Email
0
    0
    הספרים שלך
    סל שלך ריקחזרה לחנות
      חישוב המשלוח