0 0.00
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכשרת המטבח לפסח

Print Friendly, PDF & Email

בפינה ‘הכשרת כלים לקראת פסח’ הסברנו את ההבדל בין כלים שאינם בשימוש בפסח, אותם יש לנקות מחמץ דבוק אך לא מחמץ בלוע, ובין כלים שעתידים להשתמש בהם בפסח, להם יש לעשות הגעלה או ליבון, לפי השימוש בהם. הרחבנו מעט בדיני ההגעלה והליבון, והסברנו מהו האופן הנכון לעשייתם.

כעת נציין בקצרה את דרך הכשרת המטבח לפסח.

תנור

בדרך כלל נזהרים שלא להכשיר תנור לפסח, שכן חום התנור אינו מגיע לחום של ליבון חמור, הנדרש בתנור. עם זאת, יש למקילים על מה לסמוך, ומי שרוצה להכשיר את התנור, ינקה אותו היטב, ימתין 24 שעות, ולאחר מכן יפעיל את התנור על החום הגבוה ביותר במשך שעה. טעם המקלים: א. ייתכן שאין צורך בליבון חמור אלא די בליבון קל המקביל להגעלה (הפעלת התנור על חום מעל 200 מעלות צליוס, נחשבת כליבון קל).  ב. ייתכן שכיוון שבלע על ידי חום התנור, כך יפלוט את החמץ על ידי חום התנור.

מי שרוצה להשתמש בתנור (לאחר הכשרתו) אך להיות מן המחמירים, יקפיד במהלך הפסח לכסות את התבשילים בזמן האפייה (אך דברים שאופה לפני הפסח, ניתן להשאיר גלויים [כי נותן טעם לפגם אינו אוסר לפני הפסח]).

בכל מקרה, יש להחליף את רשתות התנור ואת התבניות (אם אי אפשר להחליף את הרשתות, ילבנו אותן באש. לחילופין, ישאירו אותן בתנור בזמן הכשרתו ויעטפו אותן בנייר כסף).

תנור בעל מערכת לניקוי עצמי, המגיע לחום של °450, ניתן להכשיר גם לדעת המחמירים (באופן הנ”ל). צריך להקפיד לנקות את הדלת עם חומרים פוגמים וכן את הגומי שמסביב.

מיקרוגל

רצוי להקפיד שלא להשתמש בו ב-24 שעות שלפני ההכשרה. לפני ההכשרה יש לנקות את המיקרוגל, ולאחר מכן לשים כוס עם מים ומעט סבון לכמה דקות (עד שהמים ירתחו; יש להיזהר שלא להוציאה מיד כדי לא להיכוות!). את צלחת המיקרוגל יש להכשיר בהגעלה (לא לשים במים קרים מיד אחרי ההגעלה כדי שלא תתפוצץ!). אם אי אפשר להכשירה בהגעלה, יש לערות עליה מים רותחים משני הצדדים, ולצפות אותה היטב בניילון נצמד. במהלך הפסח יש לכסות את כל המאכלים במיקרוגל.

שיש

מנקים ושופכים מים רותחים, רצוי מקומקום חשמלי. יש להקפיד שהשיש יהיה יבש כששופכים את המים הרותחים. אם השתמשו בשיש ב-24 שעות האחרונות בחמץ חם, יש לשים מעט סבון במים הרותחים שאותם שופכים. נוהגים לכסות את השיש, למרות שבשיש אמיתי או בשיש מנירוסטה אין חובה בכך מעיקר הדין. אם השיש יתקלקל – מנקים ומכסים היטב. במקרה זה, ראוי להקפיד לשים סירים חמים וכדומה, על מעמד מיוחד (עיגול מעץ וכדומה. מפני שלעתים יש נוזל בין הכיסוי והשיש). אם משתמשים בשיש רק בצונן ניתן להסתפק בניקוי, אך רבים נוהגים בכל זאת לכסותו.

כיור

כיור מנירוסטה – מנקים ושופכים מים רותחים מקומקום חשמלי. כיור מחרס (רוב הכיורים כיום) – מנקים ושופכים מים רותחים מקומקום חשמלי. במהלך הפסח יש להשתמש במים פושרים (פחות מ-45 מעלות צלזיוס). רצוי לשים קופסת פלסטיק או רשת. יש להחליף מסננת (או לנקותה ולערות עליה מים רותחים).

כיריים של גז

המגש – מנקים ומכסים בנייר כסף (יש המקפידים גם לשפוך מים רותחים). מבערים – מנקים, מפעילים לחצי שעה. חצובות – רצוי להחליף. אם אי אפשר, עושים ליבון קל, ואם אי אפשר עושים הגעלה (ורצוי במקרה זה ללפף בנייר כסף).

שולחנות אוכל

מנקים היטב ומכסים בשתי מפות (יש המערים מים רותחים).

פלטה של שבת

מנקים, מפעילים לשעה ומכסים היטב בנייר כסף.

מאמץ נעים

הכשרת המטבח היא החשובה ביותר בנקיון הבית. אולם, גם אותה ניתן לעשות בצורה טובה במאמץ סביר. טוב יהיה אם בני הבית יתאמצו לשמח אחד את השני בימים אלו, ולהפריח רוח נעימה וטובה שתאפשר להתכונן לפסח במאמץ נעים ובונה!

 

Print Friendly, PDF & Email
0
    0
    הספרים שלך
    סל שלך ריקחזרה לחנות
      חישוב המשלוח