0 0.00
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זמן ההדלקה בדיעבד – הלכה למעשה

בפעם הקודמת ראינו שבברייתא נאמר שמדליקים את הנרות “עד שתכלה רגל מן השוק”, ובגמרא יש לכך שני פירושים: א. ניתן להדליק רק עד שתכלה רגל מן השוק. ב. צריך להדליק נרות בשיעור זמן של “עד שתכלה”. להלכה יש להדליק עד שתכלה רגל מן השוק, דהיינו עד חצי שעה מהשקיעה או מצאת הכוכבים, אך יש ארבע […]

מאיזה נר מתחילים להדליק?

איזה נר מדליקים ראשון – הנר החדש או הנר שכבר הודלק ביום הקודם? בגמרא לא מצאנו התייחסות לשאלות אלו, אולם בדברי הראשונים והאחרונים מצאנו כמה עקרונות המסייעים להכריע בשאלה זו.   שיטת המהר”ם המהר”ם (הובא במרדכי שבת, רמז רס”ח; שו”ת תרומת הדשן, סימן ק”ו) היה מדליק כל יום את הנר השמאלי וממנו פונה ימינה אל […]

כיצד מסדרים את הנרות?

הגמרא (שבת כג ע”ב) אומרת שאם אדם מילא קערה בשמן ושם עליה פתילות, הרי זה כעין מדורה ולא יצא ידי חובה. אולם אם כיסה את הכלי במכסה, כך שרואים פתילות נפרדות, יצא ידי חובה. וכך נפסק בשולחן ערוך (תרע”א, ד). מה הבעיה בכך שהנר הוא כעין מדורה? הלבוש (תרע”א, ד) מסביר שהנס היה בנר ולא […]

מדוע חנוכה הוא שמונה ימים? (קושיית הבית יוסף)

קושיה ידועה, המפורסמת בשמו של הבית יוסף שמביאה בדבריו (סימן תר”ע; וכן במאירי שבת כא ע”ב, ותוספות הרא”ש שם) היא על מספרם של ימי החנוכה: בפך שמצאו החשמונאים היה שמן ליום אחד, וממילא ימי הנס לא היו שמונה, אלא שבעה! לקושיה זו נאמרו תירוצים רבים, ונציין כאן שמונה מהם, כמניין ימי החג.   תירוץ ראשון […]

“חנוכה” על שום מה?

מדוע קוראים לחנוכה בשם זה? בספר מקבים א (פ”ד) מסופר שביום זה חנכו המכבים את המזבח: ויהי ביום החמישי ועשרים לחדש התשיעי הוא כסלו, בשנת שמונה וארבעים ומאה, וישכימו בבוקר ויעלו עולות על המזבח החדש כמשפט. ויחנכו את המזבח בעצם היום אשר טמאו אותו הגויים, ויהללו לה’ בשירים ובכינורות בחלילים ובמצלצלים. ויפלו על פניהם וישתחוו […]

חובת סעודה בחנוכה

האם ימי החנוכה נקבעו כימי שמחה? האם יש בהם חובת סעודה? כאשר הגמרא מתארת את נס חנוכה היא אומרת ש”לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה” (שבת כא ע”ב), ולא מזכירה את עניין השמחה. אולם הרמב”ם (פ”ג ה”ג) מוסיף גם את חובת השמחה: ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת הימים האלו שתחלתן […]

מנהגי חנוכה

סביב חג החנוכה יש מנהגים רבים שאינם קשורים לנושאים הלכתיים, אך יש להם השפעה על אופי החג. מקורם של חלק מהמנהגים לא ברור, כפי שנראה להלן, אך האמת היא – אין זה משנה! המנהגים הללו מסייעים ביצירת אווירה משפחתית ונעימה בחג, הם מוסיפים לתחושת הגיבוש המתאימה לעיקרון של “נר איש וביתו”. אנו יכולים לקחת את […]

זמן ההדלקה בדיעבד

בפעם הקודמת למדנו על מחלוקת הפוסקים בשאלה מהו זמן הדלקת הנרות לכתחילה – בשקיעה, בצאת הכוכבים, או בין השקיעה לצאת הכוכבים. בפועל, לא תמיד מצליחים להדליק בדיוק בזמן. יש השבים מעבודתם בשעה מאוחרת יותר, ויש היוצאים מביתם לאירועים בשעות הערב לפני זמן ההדלקה. כיצד יש לנהוג במקרים כאלו?   הדלקה מאוחרת כשיחזור לביתו הגמרא (שבת […]

נס פך השמן

שני ניסים מרכזיים אירעו בחנוכה: נס הניצחון במלחמה ונס פך השמן. הרמב”ם (חנוכה פ”ג ה”א-ג) מציין את שני הניסים כבסיס לקביעת חג החנוכה, אולם הגמרא (שבת כא ע”ב) מדגישה כמעט באופן בלעדי את נס פך השמן, וכמעט לא מזכירה את נס המלחמה: מאי חנוכה? דתנו רבנן… שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה מלכות […]

בפתח הבית

בין חנוכה לפורים אחד ההבדלים המשמעותיים בין מצוות חנוכה למצוות פורים הוא באופיין של מצוות המועדים הללו. בחנוכה כל אחד מדליק את הנרות בביתו, ואילו בפורים כולם מתכנסים בבית הכנסת וקוראים את המגילה בציבור (אמנם מצד הדין אפשר לקרוא את המגילה ביחידות ולצאת בכך ידי חובה, אולם לכתחילה ראוי לקרוא את המגילה בציבור (עיינו בספרי […]

0
    0
    הספרים שלך
    סל שלך ריקחזרה לחנות
      חישוב המשלוח